Monday, June 15, 2015

Dah Yang ke-4.....insyaAllah

Assalamualaikum w.b.t.

Merenung melihat blog sendiri yang dah tak ter'update"...dok rajin follow blog orang lain.

Tengok tajuk entry pun dah yang ke-4. Alhamdulillah reseki anak dari Ynag Maha Esa. Sekarang ni Ummi dah mengandungkan anak ke-4. Usia kandungan dah pun mencecah 29 minggu.

Setiap kandungan berbeza ujian dan mehnah yang dilalui. Kali ni 1st time ummi kena buat 4D scan atas nasihat doktor. Bukan atas kerelaan dan kemahuan sendiri tau. 3 orang anak ummi yang sebelum ni semua scan biasa je dengan klinik. Kenapa ye?

Masa check-up bulan lepas doktor dapati kandungan terlebih air ketuban. So, doktor nasihatkan untuk buat detail scan (4D). Di Manjung hanya ada satu klinik swasta yang buat detail scan ni (4D). Ummi pun call nak dapatkan maklumat harga dan temujanji. Pekerja Klinik Sejati (klinik swasta yang Ummi maksudkan) bagitau sekarang ni dah tak ada scan 4D, tetapi terus 5D. Harganya..........fuhhhhh...........RM310.

Bincang dengan suami dulu. Telefon doktor yang buat check-up bulanan untuk dapatkan kepastian. Doktor nasihatkan untuk buat detail scan supaya boleh dapat detect kalau-kalau ada yang abnormal pada bayi dalam kandungan. Sebab ummi minta buat 3D sahaja. (Price below RM100 je). Bukan berkira bab anak, tetapi nak dapatkan kepastian.

Petang 11.6.2015 (Khamis), Ummi dan suami ke Klinik Sejati seperti yang dijanjikan. Sebelum masuk bilik doktor, ummi kena check air kencing dan timbang berat. (Banyaknya naik berat badan....aduh). Semasa doktor buat scan biasa, doktor kata air ketuban ok. Yang lain-lain pun ok. Pergi satu ke satu posisi bayi. Hanya menggunakan scan 3D. Kiraan jumlah jari kaki dan tangan normal. Syukur. Cuma satu je yang baby tak nak tunjuk kat ummi dan suami. Heeeee......wajahnyer...

Alhamdulillah...moga anak ummi membesar dengan sihat dan sempurna, menjadi anak soleh ummi dan ayah. Anak ynag mudah mendengar kata kebaikan dan anak yang dilindungi Allah dari segala kejahatan dan fitnah dunia akhir zaman. Amin.


1 comment: