Monday, July 06, 2009

Pengalaman

Salam perjuangan, salam mahabbah...semoga Allah s.w.t sentiasa merahmati dan meredhai perjalanan hidup kita. Sesungguhnya amat besar anugerah yang dikurniakan oleh-Nya kepada kita, hamba yang lemah dan hina. Selagi roh masih di jasad, nikmat pemberian-Nya cukup banyak. Hanya hambanya yang bersyukur atas nikmat itu mampu menjadi hamba yang tidak lupa kepada Rabb-Nya. Semoga diriku tidak alpa dengan nikmat kurniaan Allah s.w.t kepadaku.

Ya Allah, Engkau ampunkanlah kesalahan-kesalahan ku.

Bukan sahaja keredhaan Allah yang kita perlu raih, malah dek kerana keredhaan ibu dan ayah juga tak lupa keredhaan seorang suami kepada isterinya juga amat penting untuk mendapat keredhaan Allah s.w.t. Sekiranya mereka tidak redha, maka Allah s.w.t juga tidak akan redha. Nauzubillahi minzalik. Semoga kita menjadi insan yang diredhai.

Telah berlalu hari Sabtu yang lepas, 4 Julai 2009, saya telah ditaklifkan oleh sahabat untuk memberi sedikit tazkirah buat sahabat-sahabat seperjuangan dan rakan-rakan sahabat yang lain. Sampai sahaja di tempat yang telah dijanjikan saya gementar dan terkejut. "Ramainya orang yang datang. Ganti orang lainlah macam ni. Adoi, dah la tak pandai sangat ni.." kata hati saya bermain-main. Namun, langkah kaki diteruskan juga. Mengambil semangat dengan memikirkan bahawa ini tugas yang telah diamanahkan dan perlu dilaksanakan juga dengan sebaik mungkin. Bersyukur di atas sedikit persediaan yang telah saya lakukan sehari sebelum kejadian, menjadikan saya rasa boleh cuba yang terbaik walaupun saya tahu, saya akan gementar.

Bermula dengan respon yang biasa-biasa sahaja kerana suara saya gementar dan tajuk yang di bawa adalah berkisar tentang akhlak menurut Islam dan perlunya menjadi orang yang wara'. Cuba diteruskan, namun melihat kepada pendengar yang sudah mula hilang tumpuan, saya beralih pendekatan dengan bercerita kisah para sufi dan tokoh ilmuan Islam. Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, pendekatan agak berjaya bagi saya. 3 kisah telah saya sampaikan. InsyaAllah, di lain kesempatan, saya ingin memasukkan di dalam entry yang akan datang.

Semoga usaha kami yang hadir pada program tersebut diberkati dan diredhai oleh Allah s.w.t. Ilmu yang bermanfaat adalah lahir daripada hati dan jiwa yang bersih.

Allah Ya Fatah.. Allah Ya Rahman
Seburuk apa kejadian yang menimpa kita, sesulit apa persoalan yang membelit kita..Akan ‘selalu’ ada pertolongan Allah, bagi orang-orang yang percaya pada kuasa Allah, tidak pernah putus asa dan terus berikhtiar mencari jalan keluar, terus bertaqwa di jalanNya.
Keep Iman & Taqwa


1 comment:

  1. Akma mmg layak bg tajuk tu.. :) buat kat mana tu? under sape?

    ReplyDelete