Monday, June 29, 2009

Moga Dirahmati Allah

Almarhum Syeikh Dr Fathi Yakan


Beliau baru sahaja meniggal dunia pada 13 Jun 2009 yang lalu. Seorang tokoh gerakan Islam, ilmuan serta pemikir Islam yang berjasa. Amat popular dengan buku beliau "maza ya'ni intimai Ila Islam" (Apakah erti saya menganut Islam). Beliau yang dimaksudkan adalah Dr Fathi Yakan. Al-Fatihah.

Daripada Allah kita datang, kepada Allah jua kita kembali. Setiap yang hidup pasti akan menemui sebuah kematian. Oleh yang demikian, kita perlu menyiapkan diri dan bersedia untuk menemui saat yang telah ditakdirkan. Bagaimana keadaan dan bilakah masanya giliran kita, itu adalah di bawah kekuasaan Allah s.w.t.


Bagi mereka yang sentiasa ingat kepada kematian, pasti tidak akan melakukan perkara yang dilarang Allah s.w.t dan akan menghiasi diri dengan akhlak mahmudah. Sungguh, mengingati mati menyebabkan hati kadangkala tidak senang duduk, bila teringatkan dosa dan kesalahan yang pernah dilakukan. Namun, Islam mengajar umatnya bertaubat. Memohon ampunan daripada Allah s.w.t Yang Maha Pengasih lagi Maha Penerima Taubat.


Bilakah giliranku? Bagaimanakah kematian menjemputku?


"Ya Allah, Engkau ampunilah hambaMu yang lemah dan hina ini. Rahmati dan berkatikanlah hidupku. Matikanlah aku di dalam husnul khotimah, pengakhiran hidup yang baik dan jangan Engkau matikan kami dengan pengakhiran yang buruk."


Amin Ya Rabbal 'Alamin.

No comments:

Post a Comment