Monday, May 25, 2009

NISA' SIHAT - Nisa' Kawasan Lumut


Pada 23hb hari sabtu yang lepas, telah berlangsung satu lagi program anjuran Nisa' Kawasan Lumut iaitu NISA' SIHAT. Bagi saya, penyertaan amat positif kerana saya melihat kehadiran dan penyertaan adalah lebih kurang 20 orang.


Program bermula dengan senaman ringan sebagai 'warm-up' anggota badan. Diketua oleh Kak Samrah, salah seorang ahli jawatankuasa Nisa' Kawasan Lumut. Program diteruskan dengan senaman 'poco-poco' yang diketuai oleh beberapa pimpinan Nisa' Kawasan Lumut. Agak kekok bagi mereka yang tidak pernah mengenali dan melihat senaman ini. Tetapi, berkat kesabaran dan keinginan untuk bersama-sama mendapat ilmu baru, peserta yang hadir bersama-sama dengan pimpinan Nisa' Kawasan Lumut berjaya melaksanakannya dengan baik. Berpeluh juga senaman 'poco-poco' ni.


Tidak ketinggalan peringatan dan muhasabah juga diperoleh di dalam program NISA' SIHAT kali ini. Pihak penganjur telah menjemput Pn. Roha untuk menyampaikan nasihat dan peringatan berkaitan kegiatan riadah dan sukan berlandaskan ajaran agama ISLAM yang syumul.

Ini kerana sebagai seorang muslim, aktiviti riadah juga merupakan satu ibadah kita kepada Allah s.w.t. Tetapi ianya bersyarat, iaitu tidak melanggari batas syariat yang telah ditetapkan oleh ajaran Islam. Antaranya ialah cara berpakaian dan pergaulan ketika aktiviti riadah dijalankan.


Sebelum program berakhir, pihak Nisa' Kawasan Lumut menjalankan sedikit permainan santai dan uji minda. Program berakhir sekitar jam 8.45 pagi.


Semoga dengan aktiviti ini akan mengeratkan lagi silaturrahim di antara kepimpinan Nisa' Kawasan Lumut dan peserta-peserta yang hadir. Pada masa yang sama, Nisa' Kawasan Lumut telah mendapat ahli baru daripada masyarakat yang berminat dengan aktiviti yang dianjurkan pada kali ini.


Diharapkan agar Nisa' Kawasan Lumut akan lebih dikenali untuk menyampaikan misi mereka berdakwah kepada masyarakat terutamanya golongan muda yang menjadi motto Nisa' (Connecting Youth - Penghubung Generasi Muda).


Marilah bersama-sama memartabatkan Islam sebagai agama yang syumul dalam segenap aspek kehidupan kita.


Firman Allah s.w.t di dalam kitab suci Al-Quranul Karim yang bermaksud :


"Pada hari ini telah Aku sempurnakan untuk kalian agama kalian dan telah kusempurnakan nikmat-Ku bagi kalian dan Aku ridha Islam sebagai agama kalian."
(Al Maidah : 3)


"Sesungguhnya agama di sisi Allah adalah Islam”
(Ali Imran : 19)

No comments:

Post a Comment